Äntligen är rabarbersäsongen här och i år testade jag att göra rabarbersirap. Den är god att använda i drinkar och ett recept på just en sådan kommer inom kort.

Du behöver
500 g rabarber
3 dl strösocker
1 dl vatten
Gör så här
Skiva rabarbern tunt och lägg den i en kastrull tillsammans med övriga ingredienser.
Koka upp och låt sjuda under lock i cirka tio minuter.
Sila av och låt rinna av ordentligt. Häll upp i en burk eller en liten flaska. Förvara i kylen.
Resterna av rabarbern som blir över efter att du silat av går att använda i en paj eller liknande. Vi åt den med fil och flingor



0 kommentarer