Vilken fantastisk midsommar det blev i år när sommaren visade sig från sin bästa sida.

Vi tillbringade årets midsommar i Grundsund med sol och klarblå himmel.

Vi åt god mat i mängder och umgicks med fina vänner. Det var så härligt att kunna sitta ute i solen hela dagen till sena kvällen.

Blommorna till årets krans bestod av ormbunke, lupin, hundkex och alunrot. Den sistnämnda kommer för övrigt ursprungligen från Nordamerika och användes som medicinalväxt av ursprungsbefolkningen.

Och på tal om blommor. Kvällen innan midsommar pratade vi om gräslöksblommor och kom fram till att den går utmärkt att äta. Så den använde vi flitigt till midsommarmaten. Den smakar gräslök och blir ett fint inslag i dekorationen.

Och vad vore midsommar utan jordgubbar. Vi åt dem med vaniljglass vilket är det absolut godaste om du frågar mig.

Som välkomstdrink drack vi rabarber spritz på Rabarbersirapen jag gjorde för ett tag sedan. Recept på drinken kommer inom kort.

Och vi gjorde även en väldigt god Sarti spritz. Den kommer bli en favorit i sommar. Recept på den kommer oxå.

För andra året i rad gjorde vi jordgubbstårteshots. En tradition med andra ord. De matchade fint med solnedgången.

Och till efterrätt blev det en väldigt god citron cheesecake.
Nu hoppas vi att det fantastiska vädret håller i sig. Själv jobbar jag två veckor till innan det är dags att gå på semester.




0 kommentarer