
Äntligen börjar det blomma så pass mycket att det går att binda buketter igen. På det jag har sått och planterat återstår att vänta ett tag till, men trädgården börjar ändå leverera.

Årets första ordentliga bukett blev därför detta hopplock.
🌸Vit pion
🌸 Vit malva
🌸 Doftschersmin
🌸 Rölleka summer pastels
🌸 Vit ros
🌿Lupinväppling
🌿Mynta

Jag älskar verkligen pioner. Den dag jag äger en trädgård igen och inte bara hyr ska jag plantera massor av pioner i alla möjliga färger. De gör sig så fantastiskt fint i bukett och dessutom blommar de tidigare än många andra snittblommor.

En annan blomma som överraskat mig i år rölleka. Jag sådde denna i olika färger förra året och i år har den kommit tillbaka i full kraft. Den har troligtvis frösått sig och blommar som sjutton.

Nu har jag dessutom äntligen fått kläm på hur man binder bukett i spiral och det är så roligt. Jag brukar plocka ett gäng blommor och gröna kvistar och sortera upp dem. Sedan binder jag min bukett. Jag älskar känslan av att ha min alldeles egna blomsterbutik.

Att välja svenska snittblommor i säsong är lika viktigt som att välja svenska råvaror när det kommer till mat. Vi importerar årligen blommor för miljontals kronor och dessa är dessutom så besprutade att de inte bör slängas på komposten på grund av alla farliga kemikalier.
Så nästa gång du är i en blomsteraffär, fråga efter lokalproducerade blommor.




0 kommentarer